Conducerea / Contact / Echipa / Editura / Fil. Craiova USR     








Ani murdari

        de Nicolae Prelipceanu

Cu anii, mai tot ceea ce am crezut la început se adeverește. Partea proastă e că, între timp, m-am lăsat și eu dat pe brazdă de morala colectivă, mai puternică, se pare, decât a mea. Și totuși, eu am avut dreptate. Am avut dreptate, se adeverește din când în când, la apariția câte unui dosar de Securitate, că mai toți împăciuitorii din anii 90 aveau ei ceva legat de vechea  putere, de Securitate, sau ar fi fost dispuși să aibă, chiar dacă nu li s-a propus. Despre suporteri nu mai trebuie să spun, era clar de atunci. Azi, când mai cade câte un informator, hop sare un ins sau un grup grăbit să-l apere, să-l curețe, să-l plângă. Și dă-i cu manevrele menite să facă din ticălos erou. Nici dacă omul a făcut asta în pușcărie nu l-aș mai putea numi erou, deși, personal, n-aș putea nici să-l condamn, pentru că nu știu ce aș fi făcut eu însumi acolo, cum aș fi rezistat presiunilor. E bine și frumos să-ți aperi amicii, poți chiar să nu rupi vreo prietenie din cauza unei asemenea descoperiri. Dar să te întrebi dacă omul acela talentat, prietenul tău care s-a dovedit un informator odios al Securității, a avut caracter sau nu, poți, nu-i așa? Răspunsul e simplu, e evident. Acuma, e drept, mai există și o altă posibilitate, aceea să nu pui tu însuți mare preț pe caracter. Eroismul, spunea un francez, presupun celebru că altfel nu aș fi avut cum să aflu ce-a spus sau scris, e șansa celor fără talent.

În Franța, aflu, se dezbate cazul Céline, un geniu literar și un caracter odios. S-a dat până la sațietate exemplul lui Villon, poet important și tâlhar, probabil spânzurat chiar din cauza asta, fără ca aceia care l-au judecat să fi ținut seama de partea cealaltă a lui. La noi, azi, moștenirea comunistă e puternică, orice s-ar zice. Or, din comunism am moștenit judecata nu cu două măsuri, ci cu zece sau o sută, câte grade avea nomenclatura. Dej sau Ceaușescu nu puteau greși decât postum. Următorii numai în cazul în care cel de deasupra considera că a greșit și așa mai departe, până la ultima rotiță a imensei mașinării infernale care ținea o lume întreagă sub control. Or, sunt astăzi mulți inși care se cred democrați și fac paradă de asta, dar care consideră foarte serios, fără să-și dea măcar seama că e nepotrivit cu statul de drept, că oamenii trebuie judecați în funcție de talente, nu de infracțiuni. Asta e, pentru mulți, căci aceștia au ei înșiși oarecare situație literară sau culturală în general, o portiță, în eventualitatea că ar călca și ei pe bec. În fond, această mentalitate se propagă până sus de tot, la Parlament sau la Guvern, unde se dau legi și se iau hotărâri, adesea, în funcție de interese particulare, de partid, de clan etc. Or, clanuri avem azi în toate zonele societății. Clanuri culturale, clanuri universitare, oho, și ce mai clanuri! Clanurile din economie nu mai trebuie să le menționez eu aici, o fac ziarele, fără prea mare efect, toată ziua. În fond, aici, chiar și în cultură, ar trebui să acționeze legea antitrust sau antimonopol, dar cine să o aplice, că judecătorii nu se pricep la domeniul acesta sensibil, iar culturalii înșiși n-or fi nebuni să se dea singuri în gât.

Poate că ar trebui votată și o lege antitrib... Pentru că nostalgia triburilor e mare la omul de azi, chiar ajuns pe cele mai înalte culmi de civilizație. Dacă nu sunt rude de sânge, atunci sunt rude de celălalt sânge, cel al epocii, care are aceeași grupă pentru toți, banul. Mă rog, poate fi dolar sau euro sau yuan, dar tot aia e, în ultimă analiză. Iar legătura asta e mult mai puternică decât cea zisă de sânge, deși nu cred că eu și frate-meu avem aceeași grupă sangvină. Dar frații, hai să nu le dau numele, cei din listele de bogătași, ai lumii și ai patriei noastre, toți au aceeași măsură, care îi ține, în fond, legați, banul. Iar triburile acestea, căci și cele culturale sunt ținute strâns unite tot de ban, sigur, voalat în funcții, putere asupra celorlalți etc. Ca să nu se risipească ceva strâns cu greu sau mai ușor împreună, găsești tot felul de scuze nobile și atunci când apare dosarul, cel care îl lasă pe câte unul din clan în fundul gol. Nu e el împărat, dar tot se vede cum sunt hainele cu care se împăunase până atunci. Cât despre posibilul geniu al cuiva care e, precum Céline, odios ca om, acesta e mai mult o moștenire pentru posteritate. Contemporaneitatea, contemporanii au de-a face cu omul, cel josnic sau cel corect, au de-a face cu caracterul lui. Iar când apare dosarul, atunci caracterul, cel afișat, se mai rafistolează, „pe ici pe colo, prin părțile esențiale”. Ești solidar cu un turnător, ești complice. Poți să-i rămâi prieten, așa, în particular, dar să sari și să-i ataci pe cei care-l sancționează, asta e altceva. Nimeni în Franța nu ar fi în stare să-i găsească lui Céline vreo scuză pentru odioasa sa carte antisemită, Bagatelles pour un massacre. Sigur, opera de la Securitate a scriitorilor, și chiar și a celor care altfel nu practicau arta scrisului, e invizibilă cât timp nu e tipărită, și cine să tipărească toate mizeriile din dosarele informatorilor? Dorin Tudoran și-a tipărit dosarul de la Securitate, cel de urmărire, o mică parte a lui, de fapt. Acolo poți vedea caracterul celor care, pe ascuns scriau una, iar pe față declarau și scriau cu totul altceva. Nu, nu-i comparați cu Procopius din Cesareea, în cazul lui e, totuși, altceva.

Există vreo o posibilitate de a-l scuza pe un turnător? Se poate deturna, pe bună dreptate însă, discuția, spre ofițerul care l-a, eventual, șantajat ca să facă asta. Și aici e un dram de adevăr: ofițerul e cunoscut cu numele de mult și nimic nu i se întâmplă. Asta nu înseamnă că turnătorul e absolvit, el este odios pentru că s-a făcut că e de-al nostru și era de-al lor, în timp ce despre ofițer nu avea nimeni nici o iluzie că ar fi de-al nostru. Cât despre Céline, ăsta nu s-a prefăcut deloc. Și-a tipărit și mizeriile.

Dar de ce vă spun eu toate astea? A, da, pentru că, odată cu trecerea anilor, mai tot ceea ce am bănuit s-a dovedit cu acte și dosare. Aproape ca legile din socialism: niște zvonuri votate de Marea Adunare Națională.

Nr. 02/2011
Reunirea Comitetului Director al U.S.R.

Premiile ARIEL

Dinu Flămând, laureatul Premiului Național de Poezie „Mihai Eminescu” pe anul 2010

Revista revistelor
de Gabriela Gheorghișor

FLORIAN SAIOC – 80

Din Jurnal (2005)
de Gabriel Dimisianu

Pagini de jurnal (10)
de Gheorghe Grigurcu

Versuri
de Gabriel Chifu

O vizită la Cernăuți
de Adrian Popescu

Ani murdari
de Nicolae Prelipceanu

Cu padre Mărginean despre Anotimpul din Patmos
de Nichita Danilov

Sînge în „pulberile” cuvintelor
de Dumitru Chioaru

Patria poeziei
de Paul Aretzu

Existența din semne
de Florea Miu

Scriitorul și forul său interior
de Ioan Lascu

Sentimentul non-apartenenței
de Gabriel Coșoveanu

Teatralitatea romanului sub comunism
de Gabriela Gheorghișor

Mainimicul cel de toate zilele
de Bucur Demetrian

Tainele și spaimele inimei
de Daniela Firescu

Aurel Rău: Darul adus de fiecare zi
de Ștefan Vlăduțescu

Prin Castelul Obersdach la bucătărie1
de Gheorghe Schwartz

Poeme
de Virgil Diaconu

Ion Cristofor. De la fiorul liric la starea de spirit
de Mircea Bârsilă

Faptă și trezie
de Florin Caragiu

Avangardistul perpetuu (2)
de Octavian Soviany

Poem
de Cristian Belodan

În deal la Lilieci
de Toma Grigorie

Postume
de Marin Sorescu

Ratarea – sau idiotul sublim
de Claudiu Soare

Poem
de Simona Grazia Dima

Poeme
de Philip Michael Ondaatje

Eminescu și realsemitismul
de Constantin Romulus Preda

Bisericile de lemn în actualitate
de Luiza Barcan

O anumită justificare
de Octavian Anuța

Petre Tănăsoaica și „femeia lui Yerutonga”
de Ioan St. Lazăr

Poeme
de Sayumi Kamakura

© 2007 Revista Ramuri